Matematyka wokół Kopernika

14 grudnia 2023 |
Renata Kałuża
Powiększ zdjęcie

Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Pluskowęsach  po raz kolejny uzyskała grant od Fundacji mBanku w wysokości 5 000zł.

W X edycji mPotęgi grantami nagrodzone zostały  92 projekty kierowane do uczniów i uczennic klas 4-6 z całej Polski, w tym nasz projekt „Matematyka wokół Kopernika”, z czego bardzo się cieszymy. Fundacja mBanku od wielu lat wspiera dzieci i młodzież w nauce matematyki w ramach strategii „M jak matematyka”.   Celem Fundacji jest pomoc w uświadomieniu uczniom, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata.

Od  września do  grudnia 2023r. wspólnie z zaprzyjaźnioną szkołą w Wielkim Rychnowie realizujemy projekt „Matematyka wokół Kopernika”. Ma on  na celu rozwijanie kompetencji matematycznych, wyobraźni, kreatywności i twórczego myślenia, a jednocześnie  przybliżenie uczniom postaci Mikołaja Kopernika w 550 rocznicę urodzin astronoma.

W ramach projektu uczniowie poszerzali wiedzę o Mikołaju Koperniku, rozwijali swoją kreatywność, a przy tym dobrze się bawili.

Na początku realizacji projektu stworzona została sieć współpracy nauczycieli matematyki oraz blog „Matematyka wokół Kopernika”, w celu wymiany materiałów oraz inspiracji. Grupa uczniów z klas V- VI z naszej szkoły wraz z koleżankami i kolegami ze SP w Wielkim Rychnowie udali się do Muzeum Domu Kopernika w Toruniu po wiedzę, niezbędną do realizacji dalszych działań. Następnie uczniowie zostali przeszkoleni przez Doradcę Metodycznego z Matematyki – p. Agnieszkę Szymczak, która pokazała im, jakimi narzędziami można stworzyć pokój zagadek, aby umieć przygotować podczas warsztatów matematyczne escaperoomy o naszym astronomie. Escape roomy te zostały  przetestowane
w Domu Kopernika w Toruniu, co było dodatkową atrakcją dla uczniów. Poza tym rozwiazywanie zagadek o Koperniku w jego domu ułatwiło i uatrakcyjniło im pracę.  Stworzone scenariusze zostały przekazane do Muzeum Okręgowego w Toruniu, jako oferta edukacyjna. Scenariusze te również zostały omówione podczas lekcji wyjazdowych do szkół należących do sieci współpracy.

Kolejnym działaniem była gra miejska o Koperniku, która została stworzona przez nauczycieli matematyki –p. Agnieszkę Szymczak i Magdalenę Kosk przy współpracy przewodnika toruńskiego – p. Agnieszki Kowalskiej. Grupa uczniów z naszej szkoły oraz z sąsiedniej wraz z chętnymi rodzicami wzięła udział w tej grze w Toruniu. Wszystkim udało się rozwiązać zadania, a przy okazji poznać  miejsca na toruńskiej Starówce związane
 z życiem rodziny Mikołaja Kopernika. Gra ta została dołączona do propozycji oferowanych przez panią przewodnik.

Poza tym uczniowie brali udział w warsztatach rozwijających wyobraźnię przestrzenną. Warsztaty te były prowadzone metodą STEAM, co bardzo podobało się uczestnikom. Korzystali oni z różnych pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach projektu, dzięki czemu zajęcia były bardzo atrakcyjne i twórcze.

W listopadzie odbyły się warsztaty o czasie i zegarze słonecznym w Miejsko-Gminnym Domu Kultury w Kowalewie Pomorskim. Zajęcia te były prowadzone przez uczniów - ekspertów Kopernika pod kierunkiem nauczyciela matematyki. Podczas warsztatów uczestnicy obejrzeli  różne rodzaje  zegarów, a następnie sami  stworzyli papierowe zegary słoneczne. Ciekawą pracą było wykonanie zegarów    długopisem 3D. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały opowieści  o historii zegarów. Na uwagę zasługuje ogromny entuzjazm uczestników podczas tworzenia prac.

Jednym z końcowych działań był  konkurs dla uczniów kl. 4- 6 na stworzenie postaci Mikołaja Kopernika w Minecraft. Konkurs ten cieszył się dużym zainteresowaniem. Prace były bardzo ciekawe i różnorodne. Widać  było tu innowacyjne podejście uczniów do wykonania zadania. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni.

Jak widać, działań w projekcie było bardzo dużo. Wszystkie zadania wymagały  innowacyjnego podejścia. Uczniowie bawili się matematyką, „kręcąc się” wokół Kopernika, co przyniosło  duże  korzyści edukacyjne. W trakcie zajęć pobudzona została kreatywność, rozwinięto kompetencje matematyczne, cyfrowe i naukowo - techniczne. Poza tym uczniowie  nabyli umiejętności komunikacji i współpracy w grupie.Mamy nadzieję, że każdy uczestnik miło wspomina wyjazdy i zajęcia.

Jesteśmy przekonani, że dzięki takim działaniom pokazujemy dzieciom, że matematyka stanowi fundament logicznego myślenia i pomaga w zrozumieniu otaczającego nas świata,  a jej opanowanie pomaga w osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF