Urząd Miejski w Kowalewie Pomorskim
Zarządzenie kryzysowe w Gminie
W dniu 22 sierpnia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856, z 2021 r., poz. 159). Rozwiązania przyjęte w nowej ustawie o zarządzaniu kryzysowym mają pomóc w przygotowaniu do przeciwdziałania skutkom zdarzeń o znacznych rozmiarach, z którymi nie mogą skutecznie radzić sobie pojedyncze podmioty i służby, a wymagane jest działanie skoordynowane.
Przedmiot ustawy:
Ustawa określa organy właściwe w sprawach zarządzenia kryzysowego oraz ich zadania w tej dziedzinie, a także zasady finansowania zadań zarządzania kryzysowego.
Najistotniejsze definicje sformułowane w ustawie to:
-
Zarządzanie kryzysowe – to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na:
a) zapobieganiu sytuacjom kryzysowym;
b) przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań;
c) reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;
d) usuwaniu skutków sytuacji kryzysowych;
e) odtwarzaniu infrastruktury lub przywracaniu jej pierwotnego charakteru.
-
Sytuacja kryzysowa – to sytuacjamająca negatywny wpływ na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
-
Infrastruktura krytyczna – to systemy oraz wchodzące w ich skład, powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenia w energię i paliwa;
b) łączności i sieci teleinformatycznych;
c) finansowe;
d) zaopatrzenia w żywność i wodę;
e) ochrony zdrowia;
f) transportowe i komunikacyjne;
g) ratownicze;
h) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej;
i) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych
i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
-
Ochrona infrastruktury krytycznej – to wszelkie działania podejmowane w celu zapewnienia funkcjonalności, ciągłości działań oraz integralności infrastruktury krytycznej w celu zapobiegania zagrożeniom oraz ograniczeniem ich skutków, a także szybkiego odtworzenia infrastruktury krytycznej na wypadek awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawidłowe funkcjonowanie.
-
Planowanie cywilne – to całokształt przedsięwzięć organizacyjnych, których celem jest przygotowanie administracji publicznej do zarządzania kryzysowego, a także planowanie w zakresie wspierania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie ich użycia oraz planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej do realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
Zarządzanie kryzysowe na poziomie gminy
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie gminy jest Burmistrz.
Do zadań Burmistrza w sprawach zarządzania kryzysowego należy:
a) kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem
i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;
b) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego oraz opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego;
c) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia oraz wykonywania przedsięwzięć wynikających
z planu operacyjnego funkcjonowania gminy;
d) zapobieganie, przeciwdziałanie oraz usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym, a także współpraca z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w tym zakresie;
e) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Swoje zadania Burmistrz wykonuje przy pomocy komórki organizacyjnej urzędu gminy właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego. Organem pomocniczym Burmistrza w zarządzaniu kryzysowym jest również GMINNY ZESPÓŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Został on powołany przez Burmistrza i wykonuje on na obszarze gminy zadania tj.:
- ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
- przygotowanie propozycji działań i przedstawienie Burmistrzowi wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym planie reagowania kryzysowego;
- przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami.
W skład gminnego zespołu, którego pracami kieruje Burmistrz wchodzą osoby powołane spośród osób zatrudnionych w urzędzie gminy i gminnych jednostkach organizacyjnych. W razie potrzeby do pracy w zespole mogą być również zapraszane inne osoby.
Na mocy ustawy Burmistrz, na obszarze gminy zapewnić ma także realizację takich zadań, jak:
- całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- stały dyżur na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Finansowanie zarządzania kryzysowego
Finansowanie wykonywania zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie gminnym planuje się w ramach budżetu gminy na dany rok budżetowy.
Na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jednostki samorządu terytorialnego otrzymują z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację tych zadań.
W budżecie gminy jest co roku tworzona rezerwa celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5% wydatków budżetu gminy, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.