Urząd Miejski w Kowalewie Pomorskim
Do 30 listopada trwa nabór wniosków o 300 plus. Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice?
Większość rodziców i opiekunów złożyła już wniosek o świadczenie 300 plus z programu „Dobry Start". Na ich konta trafiło już ponad miliard złotych. W województwie kujawsko-pomorskim w ramach programu ZUS wypłacił 59,8 mln zł.
Wnioski o świadczenie 300 plus z programu „Dobry Start" ZUS przyjmuje od lipca. Jeśli rodzic złożył poprawnie wypełniony wniosek w lipcu lub sierpniu i dołączył do niego wszystkie niezbędne dokumenty, to ma gwarancję wypłaty świadczenia nie później niż do końca września - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego
Tylko do końca sierpnia w całym województwie kujawsko-pomorskim do ZUS wpłynęło elektronicznie 163,5 tys. wniosków o świadczenie 300 plus na 229,3 tys. dzieci. Kwota wypłaconych jak dotąd świadczeń w regionie wyniosła 59,8 mln zł.
Rodzice, którzy jeszcze nie złożyli wniosku, mogą to zrobić do 30 listopada wyłącznie elektronicznie- za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Jeżeli wniosek zostanie złożony we wrześniu, październiku lub listopadzie- to pieniądze trafią na konto w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
ZUS przypomina, że jakakolwiek nieprawidłowość we wniosku o świadczenie 300 plus wymaga dodatkowej weryfikacji i przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, co to wydłuża czas rozpatrzenia wniosku.
Najczęściej popełniane błędy to: nieprawidłowy PESEL dziecka, błędny numer rachunku bankowego, kilka wniosków złożonych na to samo dziecko. Zdarzają się również sytuacje, że oboje rodziców wnioskuje o świadczenie na to samo dziecko. Do wniosków nie są dołączane wymagane dokumenty albo są one niewłaściwe, czasami dołączane są niepotrzebnie – wyjaśnia rzeczniczka.
Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie z prośbą o uzupełnienia wniosku. O wystawieniu takiego wezwania informujemy naszego klienta poprzez sms i wiadomość wysłaną na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku. Niestety wielu rodziców nie reaguje na wezwanie.
Brak odpowiedzi zwrotnej skutkuje tym, że świadczenie w dalszym ciągu nie może zostać przyznane.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim